Havli in Oslo 2010 / Utah 2012 / Illinois 2013 / Toronto 2015

VÍTEJTE na blogu, který vznikl pro publikování článků z mého erasmáckého pobytu v Oslu, Norsku 2010. Později se stal "prostoduchým" zážitkovým blogem, kde si autor čas od času ukojil své pisatelské choutky. Následně se blog navrátil ke své původní myšlence. Uveřejňovány zde byly články z ročního studijního pobytu v Salt Lake City, Utah, USA 2012/13. A dále pracovní stáže v Champaign, Illinois, USA na přelomu 2013/2014. Po návratu ze zámoří blog dosti skomíral. Nechám se překvapit, jestli návrat za velkou louži / pracovně-studijní život s Luciou v kanadské Torontu 2015/16 vdechne život i mému blogu.

6. listopadu 2010

Sunny Bergen 24/7

Krutá jest realita života erasmáka – toť studijní vytížení. Konečně po třech týdnech od říjnové výpravy je čas na sepsání pár řádků o vynikajícím výletu do  v Bergenu.

Vydali jsme se do nejdeštivějšího města Evropy, kde údajně prší 365 dní v roce, abychom si to ověřili na vlastní kůži. Rovnou prozradím, že je to lež. My už teď víme, že v Bergenu prší maximálně 362 dní v roce. Kdo by tomu náhodou někdo nerozuměl, tak nám nepršelo ani trochu. Když přihodím sluneční idylku a pěkných 12°C, tak se druhý říjnový víkend vážně povedl.

Erasmácký tým vyrazil ve čtvrtek 14. října nočním vlakem do Bergenu ve složení: Marcin, Ewelina, Katarzyna, Natalia, Damian (Polsko), Mike, Britta (Německo), Coline, Ianis (Francie), Katie (US) a moje malá vznešenost (naposledy hlášen k pobytu v Česku). V pátek nad ránem jsme pořádně rozlámání vyskočili z vlaku a vyrazili na hodinový pochod do Montany (ne do USA, ale do bergenského hostelu). Odměnou byl východ Slunce nad Bergenem.

Rovnou jsme vyrazili na Ulriken (634 m n. m.), nejvyšší kopec v Bergenu s nádhernými výhledy. Původně plánovaný krátký výšlap se trochu protáhl, když jsme zvolili mírně „adventure sestupovou cestu a pak si ještě pěkných pár kilometrů přidali kolem jezera.

Bergen Dream Team (brand own by Katie), photo by Marcin

Bergen ve spojení s přírodou aneb to pravé co ho dělá krásným
jumping event
Bergen Dream Team (brand owned by Katie), photo by Marcin
jezero Svartediket

Řádně utahaní jsme proběhli „hlavní turistické atrakce města“, včetně Bryggenu (ty barevné dřevené domky s vysokými štíty na břehu moře z pohlednic), který je na seznamu památek UNESCO. Centrum ujde, ale co jako – rybí trh bez ryb, Bryggen bez života. Centrum Trondheimu je třikrát hezčí a příjemnější. Síla Bergenu je v jeho sevření s horami. Tam mu lze těžko konkurovat, i když i to je možné. Zpráskaní jak psi jsme dorazili na hostel, ukuchtili hot dogy k večeři a i přes moje hlasité námitky se šlo na kutě.

Je libo botky? Vybírejte.
slovutný Bryggen
Na tučňáky se nemusí do mořské akvárua, stačí vedět, kde hledat.
Kdo ještě mohl chodit, tak musel pomoct ostatním

V sobotu jsme vyrazili na ostrovy západně od Bergenu. Pěšiny žádné, vrchol je támhle nahoře, tak hurá na něj. Prodírání hustou kosodřevinou bylo na denním pořádku. Nádherně zvlněná krajina ostrova Landrooyane byla v kontrastu s označením Bergenu jako „brány fjordů“. A jakou má člověk radost, když se po dvou a půl hodinách vyškrábe na vrchol o 341 metrech.

zmrzlá zahrada
krajina ostrova Landrooyane
prodírání kosodřevinou v praxi

krajina na ostrově a nebyl by to Mike, aby nebyl na každé fotce
Grupen fotka na ostrovech, Mike v pozadí opět nechybí :D, phooty by Marcin
sváča

Pozdě odpoledne opět procházka po Bergenu, ale tentokrát mimo centrum a v podstatně hezčích uličkách a místech.

Ostatní šli dál, já se musel zastavit a fotit starý bergenský vozový park (škodovácký autobus).
uličky kousek za centrem Bergenu
uličky kousek zua centrem Bergenu
Kampaň proti rakovině prsu v praxi
západ Slunce nad Bergenem, photo by Britta

V neděli ráno jsem udělal pápá všem členům naší výpravy, kteří odjeli ranním vlakem zpět do Osla, aby si užili panoramatickou jízdu vlakem. Sám jsem se rozhodl zůstat v Bergenu ještě jeden den, který jsem využil na další výlet do kopců a návštěvu univerzitního muzea historie. Odpoledne mě přepadla pořádná únava, tak jsem si hodil tříhodinového šlofíka v univerzitní knihovně, pak si zahrál karban v nádraží hale a vyrazil nočním vlakem zpět do Osla. Nutno dodat, že na peróně jsem schytal dvě kapky deště, takže v Bergenu přece jen asi někdy prší.
dráha na Floyen z centra Bergenu

moje vznešenost a Bergen
sympatický šaškové v centru Bergenu

Skvělá parta lidí, Bergen (který je nádherný, ale ne kvůli rybímu trhu bez ryb nebo Bryggenu) a slunečné počasí bez deště = :))). Nutno dodat, že čtyři dny na to přišla do Bergenu sněhová kalamita (asi 20 - 30cm sněhu), jakou nepamatují snad 40 let (tedy v říjnu samozřejmě). V Oslu napadl ten den 1cm.

Thanks to Marcin for the accomodation, thanks Coline for the trip planning, thanks to all adventurers and mainly thanks to Bergen for sunny weather without any rain.

Článek na blogu Katie je ZDE.

Fotky si můžete prohlédnout ZDE.